Γράφει η Αλεξάνδρα Θαλασσινού*
Ο οδικός άξονας Χαλκίδα – Αλιβέρι – Κύμη είναι το σημαντικότερο αναπτυξιακό και κοινωνικό ζήτημα για την ανατολική, κεντρική και νότια Εύβοια
Ο οδικός άξονας Χαλκίδα – Αλιβέρι – Κύμη είναι το σημαντικότερο αναπτυξιακό και κοινωνικό ζήτημα για την ανατολική, κεντρική και νότια Εύβοια. Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται αυτός ο δρόμος αποτελεί ντροπή για έναν από τους μεγαλύτερους Δήμους της χώρας, που ενώνει τον παραγωγικό Νότο με τη διοικητική έδρα του νομού και διαμέσου του, την Αθήνα. Στη συνείδηση των κατοίκων, ο δρόμος αυτός δεν είναι μόνο ένας υποβαθμισμένος άξονας υποδομών. Είναι καθημερινός κίνδυνος για τη ζωή μας, σύμβολο εγκατάλειψης και εμπόδιο στην ισότιμη συμμετοχή μας στην κοινωνική και οικονομική ζωή.
Το σημερινό δίκτυο, που ακολουθεί τη διαδρομή Χαλκίδα – Βασιλικό – Ερέτρια – Αμάρυνθος – Αλιβέρι – Λέπουρα – Κύμη, στερείται στοιχειωδών προδιαγραφών ασφάλειας. Με περισσότερα από 70 χιλιόμετρα στενού και επικίνδυνου δρόμου, χωρίς παρακάμψεις οικισμών, με πυκνό οικιστικό ιστό, πολλαπλές διασταυρώσεις, ανεπαρκή ορατότητα, φθαρμένο οδόστρωμα και απόλυτη έλλειψη αντιπλημμυρικής και γεωτεχνικής θωράκισης, αποτελεί διαρκή εστία κινδύνου. Χαρακτηριστικό είναι ότι σχεδόν κάθε 2,6 χιλιόμετρα υπάρχει τεκμηριωμένο επικίνδυνο σημείο και ανά 1,3 χιλιόμετρα ισόπεδος κόμβος. Στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπως Αμάρυνθος, Βασιλικό, Ερέτρια, Αλιβέρι και Αυλωνάρι, τα βαρέα οχήματα και τα τουριστικά λεωφορεία περνούν μέσα από τις αυλές των σπιτιών. Η παραλιακή διαδρομή, παρότι εντυπωσιακή, είναι γεμάτη στροφές και ευάλωτη σε διάβρωση, κατολισθήσεις και καιρικές καταστροφές.
Η κατάσταση αυτή δεν είναι μόνο τεχνικό πρόβλημα. Είναι πρώτα και κύρια κοινωνικό. Οι μετακινήσεις των πολιτών είναι δυσχερείς, δαπανηρές και επικίνδυνες. Η πρόσβαση στο νοσοκομείο Χαλκίδας, σε περιπτώσεις επειγόντων περιστατικών, καθίσταται κρίσιμη. Η διακομιδή ενός ασθενούς από την Κύμη στη Χαλκίδα μπορεί να απαιτήσει πάνω από 90 λεπτά, μέσω στροφών, φθαρμένων δρόμων και καθυστερήσεων. Το ΕΚΑΒ συχνά δεν προλαβαίνει να φτάσει, ενώ σε συνθήκες κακοκαιρίας ολόκληρες περιοχές απομονώνονται. Παιδιά και νέοι που μετακινούνται για σπουδές, επαγγελματίες που εξυπηρετούν ανάγκες μεταφοράς, πολίτες που εξαρτώνται από τις δημόσιες υπηρεσίες του κέντρου: όλοι βιώνουν καθημερινά το κόστος αυτής της εγκατάλειψης. Δυστυχώς έχουμε θρηνήσει πολλούς συνανθρώπους μας σε τροχαία δυστυχήματα (οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι πολύ νέοι και νέες) σε αυτό τον οδικό άξονα ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που θρηνούμε συνανθρώπους μας που δεν προλαβαίνουν να φτάσουν στο Νοσοκομείο Χαλκίδας ή σε Νοσοκομεία των Αθηνών.
Η ανάπτυξη του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας σκοντάφτει στη θλιβερή πραγματικότητα αυτού του δρόμου. Ο λιμένας της Κύμης, που θα μπορούσε να αποτελέσει στρατηγική πύλη προς το Βόρειο Αιγαίο, τη Σκύρο και τα νησιά, είναι αποκομμένος από τον εθνικό κορμό. Το φυσικό κάλλος της διαδρομής και η μοναδική γεωμορφολογία του Δήμου Κύμης-Αλιβερίου χάνεται στην αφάνεια, γιατί ο επισκέπτης πρέπει να διακινδυνεύσει για να φτάσει. Οι επενδύσεις καθυστερούν, η αγροτική παραγωγή μεταφέρεται με δυσκολία και οι κάτοικοι νιώθουν, όχι άδικα, πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα, η πολιτεία και οι αρμόδιοι φορείς οφείλουν να σταματήσουν τις καθυστερήσεις και τα αποσπασματικά μέτρα. Ο δρόμος Χαλκίδα – Αλιβέρι – Κύμη πρέπει να μετατραπεί σε σύγχρονο, ασφαλές και λειτουργικό οδικό άξονα, με τις εξής συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες παρεμβάσεις:
Πλήρης υλοποίηση της Παράκαμψης Βασιλικού και η ένταξή της στο ΕΣΠΑ 2021–2027.
Επανεκκίνηση της μελέτης της Παράκαμψης Αμαρύνθου με νέα γεωτεχνικά και αρχαιολογικά δεδομένα, με προτεραιότητα για άμεση κατασκευή.
Ολοκλήρωση της μελέτης και άμεση ένταξη της Παράκαμψης Αλιβερίου, ώστε να αφαιρεθεί η βαριά κυκλοφορία από τον αστικό ιστό.
Προώθηση με γοργούς ρυθμούς της μελέτης για την Παράκαμψη Πλατάνας – Κύμης, όπου το φαινόμενο της καθίζησης και της θαλάσσιας διάβρωσης απειλεί την ίδια την ύπαρξη του δρόμου.
Στρατηγική μελέτη νέας χάραξης Χαλκίδα – Κύμης με ενδοχώρα ("μεσογειακή") διαδρομή, ώστε να παρακάμπτονται οι παραλιακοί οικισμοί και να επιτυγχάνεται ευθύγραμμη, ασφαλής σύνδεση.
Στοχευμένες επεμβάσεις σε υφιστάμενα επικίνδυνα σημεία (π.χ. στροφές Λέπουρα – Στόμιο) με διαπλατύνσεις, νέα σήμανση, τοιχία, φωτισμό και τεχνικά έργα σταθεροποίησης.
Διαρκής συντήρηση, διαγράμμιση και αποκατάσταση φθορών από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.
Ενσωμάτωση των παραπάνω στο νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών με προτεραιότητα και παρακολούθηση της προόδου ανά τρίμηνο.
Όλα τα παραπάνω δεν είναι ευχές. Είναι ρεαλιστικά, μελετημένα και απαραίτητα. Βασίζονται σε έτοιμες προμελέτες, έργα ενταγμένα που καθυστερούν, χρηματοδοτικά εργαλεία που υπάρχουν. Δεν χρειάζεται εφεύρεση νέων οραμάτων αλλά αποφασιστικότητα και πολιτική βούληση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού, η κοινωνία των πολιτών και οι συλλογικοί φορείς της περιοχής πρέπει να οργανώσουμε μια κοινή φωνή πίεσης, τεκμηριωμένης και επίμονης διεκδίκησης.
Όσο ο δρόμος από τη Χαλκίδα προς την Κύμη παραμένει στενός και επικίνδυνος τόσο θα στενεύουν και οι δυνατότητες ζωής σε αυτό τον τόπο. Η διεκδίκηση ενός σύγχρονου οδικού άξονα δεν είναι προνόμιο. Είναι το ελάχιστο χρέος απέναντι στους ανθρώπους της ανατολικής, κεντρικής και νότιας Εύβοιας.
Στην πρόσφατη ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κύμης Αλιβερίου στις 2 Δεκεμβρίου, ο Υφυπουργός κ. Κοντογιώργης, ο οποίος συμμετείχε στη συνεδρίαση διαδικτυακά, δε δεσμεύτηκε για τίποτα συγκεκριμένο(παρά μόνο για μια θεσμική συνάντηση), μίλησε ασαφώς, γενικά και αόριστα κερνώντας μας «τσάι και συμπάθεια». Στη συνεδρίαση αυτή ο βουλευτής της κυβέρνησης κ. Ζεμπίλης τάχθηκε μόνο υπέρ των παρακάμψεων και της μεταξύ τους σύνδεσης, της βελτίωσης του υφιστάμενου οδικού δικτύου και κατά της νέας χάραξης καθώς, όπως ο ίδιος ανέφερε «έχει μεγάλο κόστος, δε θα γίνει, δε θέλω να λέω ψέματα στους πολίτες».
Είναι ξεκάθαρο ότι εμείς οι αυτοδιοικητικοί και οι δημότες Κύμης Αλιβερίου, Ερέτριας και Σκύρου, μόνο ενωμένοι και συντονισμένοι μπορούμε να καταφέρουμε να σκύψει πραγματικά στο μείζον αυτό πρόβλημα η ανάλγητη αυτή κυβέρνηση.
*δημοτική Σύμβουλος Κύμης Αλιβερίου
Παραρτήματα πηγών:
[1] Ερευνητικό υπόμνημα «Οδικός Άξονας Χαλκίδα – Κύμη», Δήμος Κύμης – Αλιβερίου, Νοέμβριος 2023
[2] Φυλλάδιο Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμου Κύμης – Αλιβερίου, έτος 2009
[3] Απόφαση Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας για επικαιροποίηση μελετών Παράκαμψης Αλιβερίου, 2021
[4] Δελτίο Τύπου Υπουργείου Υποδομών για έργα στον οδικό άξονα Εύβοιας, Ιούνιος 2023
[5] Προγραμματική Σύμβαση για γεωτεχνική σταθεροποίηση Πλατάνας – Κύμης, 2022
[6] Συνέντευξη Δημάρχου Κύμης-Αλιβερίου, Εφημερίδα "Νέα Στερεά", Μάιος 2024
[7] Στατιστικά Τροχαίων Ατυχημάτων ΠΕ Εύβοιας, ΕΛΣΤΑΤ & Τροχαία Χαλκίδας, 2015–2023
Πηγή: ΕΦΣΥΝ






Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου