Ενημέρωση του Δήμου Χαλκιδέων, σχετικά με τα δέντρα της Λεωφόρου Ελ. Βενιζέλου και των οδών 28ης Οκτωβρίου και Αρεθούσης
Κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, ο Δήμος Χαλκιδέων έχει γίνει δέκτης ανησυχίας δημοτών, σχετικά με τα δέντρα και τη φύτευση στο υπό εκτέλεση έργο ανάπλασης της Λεωφόρου Ελ. Βενιζέλου και των οδών 28ης Οκτωβρίου και Αρεθούσης.
Αρχικά να σημειωθεί ότι, η μελέτη του έργου, έχει λάβει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις (Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Π.Ε. Ευβοίας, Εφορεία Αρχαιοτήτων Κλασικών και Νεότερων Μνημείων, Δ/νση Περιβάλλοντος Ν. Ευβοίας).
Κατά την εκτέλεση του έργου, πάντα σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, όπως προαναφέρθηκε, πραγματοποιήθηκε κοπή δέντρων και θάμνων, για την οποία υπάρχει η έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, όπως απαιτεί ο νόμος.
Η κοπή των δέντρων είδους Βραχυχίτωνας (Brachychiton acceritfolium, Sterculiaceae), θεωρήθηκε απαραίτητη από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Χαλκιδέων για την ασφάλεια οχημάτων και πεζών. Κατά την εκτέλεση των εργασιών και την αποκάλυψη του ριζικού συστήματος των δέντρων, πραγματοποιείται αυτοψία, όπου διαπιστώνεται εάν τα δέντρα πρέπει να παραμείνουν ή να φυτευτούν νέα.
Για παράδειγμα, στη νησίδα από το Πάρκο 28ης Οκτωβρίου έως την οδό Σταμούλη, τα δένδρα που απομακρύνθηκαν ήταν άρρωστα με σήψεις στο κορμό και το λαιμό (το σημείο επαφής του κορμού με το έδαφος), αλλά και ξερούς κλάδους στην κόμη. Τα δέντρα είχαν ακανόνιστη ανάπτυξη και οι ρίζες τους ήταν επιφανειακές, λόγω του στραγγαλισμού από τον εγκιβωτισμό εντός των τσιμεντένιων νησίδων και του μικρού για το είδος ριζοστρώματος. Κατά την εκσκαφή διαπιστώθηκε η φύτευσή τους πάνω σε στρώμα ασφάλτου και για τον λόγο αυτό, ήταν ιδιαιτέρως επισφαλή για την διέλευση των οχημάτων και των πολιτών. Δεν είναι λίγες μάλιστα οι περιπτώσεις που στο παρελθόν είχε παρατηρηθεί σπάσιμο κλάδων ή και εκρίζωση δένδρων, κατά την περίοδο έντονων καιρικών φαινομένων.
Όσον αφορά στο έργο, στο πλαίσιο της εφαρμογής του αρχιτεκτονικού σχεδίου του έργου, προβλέπεται η ανάπλαση-βελτίωση του πρασίνου της νησίδας και η φύτευση νέων δένδρων και θάμνων. Το είδος του δένδρου που έχει επιλεγεί και έχει ήδη φυτευθεί (28ης Οκτωβρίου και Αρεθούσης) είναι το Σχοίνος Μαϊάμι (Schinus terebinthifolius), το οποίο αντέχει στις προκλήσεις που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή και συγκεκριμένα:
Είναι ξηροθερμικό είδος, που αντέχει ιδιαίτερα στα κλαδέματα που απαιτούνται για την διαμόρφωση κόμης, η οποία επιβάλλεται για την σωστή και ασφαλή διέλευση μεγάλων οχημάτων, αλλά και στη ρύπανση των καυσαερίων που εκλύονται από τα οχήματα.
Δημιουργεί πυκνή κόμη, περιορίζοντας την διάχυση του θορύβου, απορροφώντας μεγάλα ποσοστά σκόνης και ρυπογόνων σωματιδίων και δεσμεύοντας αέρια θερμοκηπίων κατά την ανάπτυξή του, που θεωρούνται παράγοντες που προκαλούν την κλιματική αλλαγή.
Αποτελεί βιοκλιματικό είδος φυτού, βελτιώνοντας τη θερμοκρασία σε περιοχές που δεσπόζουν τα ψυχρά υλικά (μειώνουν τη θερμοκρασία κατά τους θερινούς μήνες και την αυξάνουν κατά τους χειμερινούς).
Φέρει δυνατό πυκνό ριζικό σύστημα, που το καθιστά ιδιαίτερα ανθεκτικό σε δυνατούς ανέμους και δεν δημιουργεί ρηγματώσεις στις υφιστάμενες τσιμεντένιες υποδομές και στο ασφαλτικό του δρόμου.
Είναι ανθεκτικό σε παρατεταμένους και απότομους παγετούς αλλά και σε καύσωνες.
Με στόχο πάντα τον εμπλουτισμό και όχι τη μείωση του πρασίνου, τα δέντρα που θα τοποθετηθούν ως νέες φυτεύσεις, κατά την εφαρμογή της μελέτης, θα είναι περισσότερα των δένδρων που έχουν κοπεί και φυσικά, θα είναι ομοιόμορφα, υγιή και εύρωστα δημιουργώντας μια αναβαθμισμένης αισθητικής νησίδα. Μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, το πράσινο (δέντρα και θάμνοι) θα είναι περισσότερο από το ήδη υπάρχον, καθώς:
ήδη έχουν φυτευτεί σαράντα (40) νέα δέντρα, ενώ απομακρύνθηκαν είκοσι επτά (27)
ήδη έχουν φυτευτεί διακόσιοι (200) νέοι θάμνοι στα παρτέρια των πεζοδρομίων
Μέχρι την ολοκλήρωση του έργου θα φυτευτούν περισσότερα δέντρα και πολλοί νέοι θάμνοι, με στόχο την αναβάθμιση και βελτίωση του πρασίνου στο συγκεκριμένο έργο και με επαγόμενες συνέπειες μόνο τη βελτίωση του μικροκλίματος του αστικού περιβάλλοντος της πόλης της Χαλκίδας, σε συνδυασμό με την ασφάλεια και την ομαλή κυκλοφορία πεζών και οχημάτων.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου